maanantai 8. helmikuuta 2010

Iso askel Suomessa, isompi askel Tampereella

Tampereen kaupunkiseudulla ollaan pian ottamassa isoa ja merkittävää askelta kohti joukkoliikenteen parempaa tulevaisuutta. Tie onkin ollut kivinen ja mutkainen. Iso ansio tästä kehityksestä kuuluu EU:n palvelusopimusasetukselle (PSA) ja sen nojalla säädetylle joukkoliikennelaille. En käy enempää erittelemään asian juridista puolta, koska se ei oikeastaan ole mielenkiintoinen. Kaikki asiasta kiinnostuneet löytävät lain täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090869

Tähän asti Tampereen seudun joukkoliikenne on ollut Tampereen joukkoliikenne-tilaajayksikön tilaamaa Tampereen kaupungin sisäistä liikennettä. Tulevaisuudessa tarkoituksena on perustaa seudullinen, HSL (hsl.fi) kaltainen viranomainen, joka vastaa liikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sopijakuntien alueella. Kaikki alueen maajoukkoliikenne (poislukien junaliikenne ja taksit, niitä koskevat eri säännöt) suunniteltaisiin yhtenä kokonaisuutena. Itsessään tässä on kyse merkittävästä askeleesta, koska yksityisten linja-autoisäntien liikenneluvat siirtyisivät umpeuduttuaan historiaan ja seudun liikennettä voitaisiin rakentaa järkevältä asiapohjalta, kuten YTV-alueellakin.

Prosessi itsessään on ollut surullinen. Surullinen siksi, koska sen jarrumiehenä ovat toimineet pääosin linja-autoliikenteen eri yksityiset toimijat, joiden ainoa tosiasiallinen peruste vastustaa uudistusta on ollut oman monopolin menetys. He ovat käyttäneet kaikkia mahdollisia keinoja joukkoliikenteen järkevöittämisen estämiseen.

Ensinnäkin, asian käsittelyä vitkutettiin asiasta esityksen tehneessä seutuhallituksessa:
http://www.tampereenseutu.fi/@Bin/1769656/SH_esityslista_24_11.doc

Vihdoinkin, 24.11.2009 Tampereen seudulla tehtiin historiaa ja esitys hyväksyttiin.
Liikennöitsijöiden antamat lausunnot olivat sitä mitä odotetettiinkin. Niitä ei useilta osiltaan kannattaisi edes noteerata. Yhteenvetona todettakoon, että luonnollisestikaan yksityiset liikennöitsijät eivät pitäneet Suomessa ja ulkomaillakin menestynyttä ideaa hyvänä, tosin perustelut olivat mitä satttuu.
http://www.tampereenseutu.fi/@Bin/1769121/150%c2_JKL_lausunnot.doc

Hupaisimpia on pakko siteerata:
"[ ... ]on Tampereen kaupungin tahto laajentaa ilman laajempaa selvitystyötä omaa malliaan seudulliseksi ja saada uusia maksajaosapuolia rahoittamaan taloudellisesti raskaaksi paisunutta sisäistä liikennöintiä ja hallintoa"

Edelleenkin kunnat maksavat vain käyttämästään liikenteestä ja organisaatio on koko vahvuudeltaan 12 henkeä. Mitään kustannuksia ei olla siis sysäämässä kenekään niskaan.
http://tampereenseutu-fi-bin.directo.fi/@Bin/396e3614b85c446902b09749b9009f97/1265674058/application/pdf/1769125/150%c2_JKL_loppuraportti_131009.pdf

"Tampere käyttää liikenteen ostoon merkittävästi verovaroja"
Oui, ma chérie. Nk. yrittäjävetoinen liikenne ei oikein pelitä, kun tarvitaan kaupunkiseudulle laadukasta joukkoliikennettä kohtalaisen tiheillä vuoroväleillä. Jos kaupunki ei investoisi joukkoliikenteeseen, autoilu lisääntyisi ja samalla liikenneongelmat. Ympäri maailmaa vastuulliset kaupungit rahoittavat joukkoliikennettä, koska se on heille sijoitus omaan itseensä.

Vaikka selvitysmies Rainion tehtävä kuului: "selvitysmiehen tehtävänä on valmistella kunnille yhteinen lausunto henkilöliikennelakiluonnoksesta, kuvata joukkoliikenteen järjestämisen vaihtoehtoiset tavat Tampereen kaupunkiseudulla sekä tehdä esitys seudullisesta joukkoliikenneorganisaatiosta"

ja hän sen myös laati selvittämällä eri mallit ja tekemällä ehdotuksen, ei sekään ollut linjurimiehen mieleen:

"Selvitysmies on nimennyt työnsä tuloksen nimellä “Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneselvitys”, mikä ei vastaa toimeksiantoa nimeltään ja vallankaan sisällöltään, vaan on selvästi laajempi ja siten mielestämme vain selvitysmiehen oma näkemys kaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestämisen organisoinnista, viranomaisesta ja etenkin järjestämistavasta tulevaisuudessa"

Ma chérie, selvitysmies selvittää ja esittää näkemyksensä pyydettynä. Kenen näkemys hänen olisi tullut esittää? Spede Pasasen (rip)? Matti Vanhasen tai Abdullah Tammen?

Noh, niin tai näin, Tampereen seudulla ollaan menossa oikeaan suuntaan. Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelujaosto käsitteli asiaa 25.1.2010 ja kaupunginhallitus 8.2.2010.
http://193.111.93.11/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&docid=4b485c315c36353236383735342e646f63&pykno=64&elin=KH&lis=1&pvm=8%2e2%2e2010%2015%3a00%3a00

http://193.111.93.11/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&docid=53554a415c315c36343036373233372e646f63&pykno=10&elin=SUJA&lis=1&pvm=25%2e1%2e2010%2013%3a00%3a00

Tampereen yhdyskuntalautakunta saa omalta osaltaan tehdä historiaa 9.2.2010.
http://193.111.93.11/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil.htm?+elin=YLA&pvm=9%2e2%2e2010%2016%3a00%3a00

Tampereen kaupunginhallitus pureskelee asiaa vielä 15.2 ja valtuusto sinetöi asian 24.2.2010.
Sen verran on todettava, että useimmat kunnat eivät ehdi käsitellä asiaa sovitusti helmikuun loppuun mennessä, ainakin jos useiden kuntien valtuustojen kokousaikataulua vilkaisee. Mutta ei se mitään, tärkeintä, että hyviä päätöksiä syntyy ja Tampere haluaa päinvastoin kuin Turku pysyä kehityksessä mukana. Saapas nähdä millainen keskustelu yhdyskuntalautakunnassa syntyy, erityisesti eräs jäsen lienee hyvin pahalla päällä. Ettei vaan olisi se, joka ei pidä niistä pyöristä Hämeenkadulla...?

EDIT: Pirkkalan kunnanhallitus käsitteli asiaa 8.2.2010. Surullinen viivytyssota tuntuu jatkuvan. Surullista.
http://pirkkala.ktweb.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=0&docid=3131363035323a31&dalid=13.1.2010 11:31:07&extension=pdf

http://pirkkala.ktweb.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=0&docid=3131363233313a31&dalid=13.1.2010 17:21:38&extension=pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti